söndag 31 oktober 2010

Pumpasoppa



Jag har tur som äger en mixer. När den anskaffades trodde jag att jag skulle bli expert på att mixa margaritas och diverse andra drinkar men tyvärr får jag erkänna att den i första hand används till att göra soppa. Vissa grönsaker och rotfrukter som annars inte alltid är så lätta att sälja in till de yngre familjemedlemmarna kokar ihop i en buljong, körs till en slät soppa i mixern och hux flux har både palsternackor och annat ätits upp med glada miner.






Hösten till ära blev det en pumpasoppa häromkvällen. Orange och röd paprika, gul lök, morötter, matpumpa och röda linser fick sjuda i vegetabilisk buljong. Åkte en sväng i mixern och serverades med knaperstekt bacon och gröna pumpafrön. Soppan blev lite mjölig vilket jag tror beror på linserna som därför inte får följa med nästa gång det är soppdag. Eller så är det mixern som tjurar av den i princip totala bristen på coola drinkar med iskross.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar