torsdag 21 oktober 2010

Syltad pumpa

Ikväll har jag gjort syltad pumpa med ingefära, vitlök och rosépeppar.  Man kan inte hinna allt, så middagen blev av det lite enklare slaget med pulvermos, fiskpinnar och små söta körsbärstomater. Barnen blev helnöjda…

Det tog nästan emot att sätta kniven i den vackra rödgula pumpan.  Men tanken på ett gott tillbehör  att ta fram till mysiga middagar vann, så jag tärnade ner det gula köttet i 1 cm-stora bitar medan lagen stod och kokade upp.  Lagen gjorde jag på klassiskt 1 2 3–sätt med en del ättika, 2 delar vatten och drygt tre delar strösocker, så mycket  att det med råge täcker pumpan.  En finriven bit ingefära , en halv skivad solovitlök och 15 rosépepparkorn fick smaksätta lagen. Alltihop kokade ca 20 minuter tills pumpabitarna var mjuka. Över i en burk med tättlutande burk, låt svalna och in i kylen – klart! 


Syltad pumpa kan behöva stå och dra lite men jag provsmakade direkt. Gillade den ganska starka ättikssmaken i kombination med den fylliga pumpan och kryddorna. Dessutom blev jag lite extra glad av att ta fram burken med spansk rosépeppar när jag kom ihåg att jag fick den från mina föräldrar efter en resa de gjorde. Användbara souvenirer, och då gärna till matlagning,  är bästa sorten!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar