torsdag 28 oktober 2010

Take out

Inte för att den svenska varianten "hämtmat" är så mycket festligare, men nog kunde den engelsktalande delen av världsbefolkningen ha kommit på en bättre benämning på detta ibland väldigt nödvändiga och uppskattade middagsalternativ. Ikväll blev det ingen aktivitet alls vid spisen hemma hos mig. Istället provade vi några vietnamesiska rätter från en ny restaurang i Malmö. 



Bortsett från att min och servitörens uppfattning om hur mycket chili två svenska barn egentligen uppskattar tydligen inte var helt förenliga, tyckte hela familjen att det var gott. (Om jag förstod det hela rätt är typisk vietnamesisk mat inte alls särskilt stark i vanliga fall, jag hade nog bara lite otur. Eller så var jag otydlig. Vem vet?) Vi åt kyckling med en sötsur sås, ananas, minimajs, paprika och bambuskott (bambuskott är inget kul, varför envisas asiatiska restauranger i Sverige med att ösa ner i det i nästan allt?), en biffwok med selleri, pak choi och lök samt vårrullar med fläskkött, räkor och örter. Ibland är det bra med take out som ger tid till lite annat!

En annan gång när vi har en stressig kväll och bestämmer oss för att låta någon annan laga maten tänker jag testa nudelsoppa med färska örter, den vietnamesiska "nationalrätten" pho. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar