söndag 31 oktober 2010

Portergryta

Sidan 167 i min klassiska gamla ”Vår kokbok” är full av mörka stänk. Där finns receptet på porterstek. Jag minns att jag smakade porterstek första gången hemma hos mina svärföräldrar. Helt underbart var det!  Såsen ville alla ha hur mycket som helst av, god och mustig med massor med smaker. Sedan dess lagar jag det ett par gånger om året, oftast i form av gryta istället för stek.
Superenkel att göra, bara att lägga/hälla alla ingredienser rakt ner i grytan

Bitar av högrev kokar långsamt sig möra i ett spad av porter, svartvinbärssaft, kinesisk soya, skivad lök,  enbär, buljongtärningar, kanske någon klyfta vitlök och peppar (jag brukar mala i peppar istället för att som i receptet lägga i hela korn). Efter ett par timmar blandar man i lite vispgrädde som skakats ihop med vetemjöl eller annan redning, låter det hela koka upp och smakar av.  Kokt potatis, pressad om man vill det, något syrligt tillbehör som inlagd gurka eller pumpa, brysselkål eller bönor… mmm… Ingen dålig söndagsmiddag! Mycket smak för lite pengar och liten arbetsinsats.



Njuter ihop med nära och kära den sista mörka kvällen i oktober. Ute på trappan lyser pumpagubbarna med sina sneda flin, redo att välkomna små Bus eller godis-marodörer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar