måndag 25 oktober 2010

Dessert...

En fulländad måltid behöver en värdig avrundning. Det finns många underbara efterrättsskapelser som stillar det där suget efter något sött som så lätt infinner sig efter en god middag. Jag tror fullt och fast att kroppen tillgodogör sig näring bättre om man njuter av det man äter och vad är då bättre än en liten smakbrytning som avslut efter maten?
Jag menar inte att man kan smälla i sig marängsviss och pannacotta efter lunch och middag sju dagar i veckan (fast nog vore det trevligt) men när man har lagt ner lite extra tid och energi på en varmrätt är det inte dumt att skänka en tanke åt desserten också. Det kan bara vara en bit god choklad – jag älskar italienska Amedei’s fantastiska smaker,  frukt eller en lite lyxig glass.
Eller så kan man smälla till med en grand dessert! En liten bit kaka, små kulor glass och sorbet i olika smaker, minipraliner, frukt, bär, en klick mousse eller egentligen vad man vill bildar tillsammans en grand dessert. Huvudsaken, i alla fall enligt mig, är att den innehåller olika kompletterande smaker, konsistenser och färger. Den ska vara vacker att se på så att den som får en tallrik med denna drottning av desserter placerad framför blir riktigt glad och börjar famla efter sina bestick omedelbart!


Det minns jag att jag gjorde när denna grand dessert serverades på vårt höstbröllop för elva år sedan. Hjortronen i parfaiten var plockade av vår bestman uppe vid Kaitumälven i nordligaste Sverige några veckor tidigare, kakan av mörk choklad var sagolik, de tropiska frukterna var fulla av solmogen smak och de härliga björnbären (som jag lyckades hålla mig från att spilla på brudklänningen) kom från skogen intill… Mmmm, ett matminne att bli glad av!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar