onsdag 22 december 2010

Sill



Varför blir det godare med sill för varje år? Kan inte minnas att jag, undantaget pappas fantastiskt egeninlagda löksill i blankblå karotten, tyckte att just sill var något speciellt när jag var yngre.

Nuförtiden är det iallafall första delen av julbordet som lockar mig allra mest. Som tur är tycker de flesta av mina julfirarfränder likadant, så vi har infört sillunch där föralldel även en och annan laxskiva också är välkommen. Skinka, grönkål och annat äter vi senare på eftermiddagen. Alla sorters sill är välkomna till lunchen! Stamgäster som löksill, sherrysill och röd julsill kan stå uppradade bredvid drömsill, branteviksill, wasabisill och lime/chilisill.

De två senare sorterna är gjorda på Abba's 5-minuterssill, en helt idealisk kompromiss för alla oss som inte vill stå och slabba med att vattna ur sill ur stora hinkar men heller inte bara vill öppna en burk med färdigsmaksatt sill. De hela filéerna är till och med markerade med skåror, bara att skära igenom så får man perfekt stora bitar.

I var och varannan mattidning eller reklamblad finns recept och förslag på hur man sätter smak på dessa 5-minuters deltagare på julbordet. Så här gjorde jag;




Jag köpte tre förpackningar och det blev lagom till två halvliters glasburkar. Wasabisillen gjordes på 2 dl crème fraiche, så mycket wasabi jag vågade och några matskedar hackad gräslök (funkade fint med fryst). Rörde ihop, i med sillen, över i snygg burk; Klart!




Till den andra sortens sill använde jag lagen från förpackningen, smaksatte med några teskedar riven färsk ingefära, lime och röd chili. Superenkelt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar