tisdag 21 december 2010

Citronbulgur med quorn

Igår använde jag en påse quornfiléer som legat länge i frysen.  Det är lite delade meningar om just quorn hemma hos mig, men med denna rätt vann jag åtminstone över ännu en familjemedlem till min sida. Är man militant motståndare till vegetariska alternativ fungerar kycklingfiléer precis lika bra.
Jag kokte bulgur med grönsaksbuljong och stekte under tiden de hela djupfrysta quornfiléerna. När de hade tinat och fått färg skivade jag dem och stekte på dem igen, nu tillsammans med de färdigkokta bulgurgrynen. Smaksatte med rivet skal från en citron, saft från halva densamma, örtsalt, svartpeppar och hackad persilja. Jag ville ha lite, men inte för mycket, vitlökssmak på rätten och pressade en halv solo-vitlök i två matskedar olivolja. Rörde runt en liten stund och droppade sedan oljan utan vitlöksbitarna över maten.  Hackad gurka, paprika och fetaost med smulad oregano passade bra till liksom extra citron om man gillar det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar