söndag 19 december 2010

Gräddkola



Julförberedelser får gärna vara av det goda slaget. När såväl levande ljus som ljusslingor är på plats, lagom töntig julmusik skvalar och dofter av smält choklad, brända mandlar och kokande kolasmet sprids i köket – då känns det underbart att det är jul igen!
Kolan gör jag ungefär som mina föräldrar brukar göra och jag delar gärna med mig av receptet till dessa gyllenbruna härligheter;
I en tjockbottnad kastrull blandar man:
50 g smör
3 dl strösocker
1 msk glukos (kan man strunta i, funkar fint ändå)
2 dl vispgrädde
3 dl kaffegrädde
1,5 dl ljus sirap
En halv vaniljstång kluven på längden eller några nypor vaniljpulver

Därefter kokar man smeten på ganska stark värme och rör mycket. Efter ungefär 20 minuter sänker man värmen och rör lite mer sällan. Efter totalt ca 40 minuter (beroende på spisvärme etc) är det läge att kolla om smeten är till belåtenhet. Man kan göra kultest, slevtest, mäta med termometer etc för att se om smeten är färdig.  Hittills har jag förlitat mig på min termometer och oftast fått lite för mjuka kolor. I år struntade jag i tekniken och tog smeten från värmen när den ändrade struktur och mörknade ytterligare en nyans. Roligt nog blev de riktigt goda, faktiskt bättre än tidigare års vetenskapligt tempade kolor. Vill man göra något mer med kolorna kan man t ex blanda i hackad mandel eller en rågad matsked kakao innan man häller upp smeten.
Häll upp i en form ca 15 x 15 klädd med bakplåtspapper och låt smeten svalna. Sedan får man lite styrketräning, beroende på hur hårda man har gjort dem, när de ska skäras/klippas i lagom små bitar.

Pyssel med att slå in kolor övervakas av favvotomten som hängt med sedan jag var liten.
På bilden syns också en burk med "Rocky Road-godis" tillverkat efter Leila Lindholms oslagbara recept.
http://www.recept.nu/1.126537/leila_lindholm/efterratter_godis/leilas_rocky_road

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar