måndag 6 december 2010

Saffran

Man kan använda riktigt guld för att dekorera mat. Tunna flingor bladguld ger naturligtvis en oslagbar känsla av lyx (och kanske lite lite galenskap) åt praliner och annat. Vill man förgylla sin mat på annat sätt kan man med fördel använda sig av saffran. De torkade gula märkena från en liten krokus http://sv.wikipedia.org/wiki/Saffran  ger en helt unik smak och gyllengul nyans åt mat som paella, rouille och gotländsk saffranspannkaka.

Fådd finsaffran! Kombinerades med egenköpt från apoteket resp ICA...

I helgen doftade det saffran i mitt kök. Årets andra uppsättning av lussekattsbak gick av stapeln (den första omgången blev av olika anledningar ganska skum) och jag mortlade saffran med socker och kryddade min deg så att den blev alldeles knallgul.

Hårdvaluta i vissa butiker

Mina lussebullar görs såhär:
175 g smör smältes och blandas med
1 g mortlad (med lite strösocker) saffran samt
5 dl mjölk och värms fingervarmt
50 g jäst för söta degar smulas och rörs ut med degvätskan.
En nypa salt och
3 ¼ dl strösocker blandas ner
Knappt ett kilo mjöl (jag siktar gärna ner mjölet) rörs ner i omgångar
Kör på med degkrokar till en ganska kladdig deg och blanda i
En burk kesella 10%.

Låt degen jäsa till dubbel storlek och kör sedan ner den med degkrokar igen. Upp med den på mjölat bord och börja forma lussekatter, lussesniglar eller vad man vill. Jag gör oftast dubbel sats och denna gång hade jag bearbetat min stockkonservativa syn på lussekatter och gjorde revolt genom att ta en del av degen och göra bullar med fyllning av smör, vanilj, socker och kardemumma. Hackad mandel ovanpå. Inte dumt det heller! Bäst smakar de knallfärska. De som eventuellt blir över mår bäst av att frysas in så snart man kan. Sen kan man köra en fryst lussekatt några sekunder i micron varje gång man blir sugen ; tadaaa! Smakar nybakat igen!



Årets Blossaglögg är mycket snyggt paketerad i gyllenglittrig flaska. Den smakar minsann också saffran och passar fint en vinterkväll när snön ligger tung utanför fönstret och julen närmar sig med stormsteg.


1 kommentar: