onsdag 17 november 2010

Sushi






När jag var barn hade jag knappt hört talas om sushi. Det var hur spännande som helst när Molly Ringwald, som sin karaktär Claire i filmen Breakfast club från 1985, hade med sig en liten svart låda med rå fisk till lunch under den legendariska kvarsittningsdagen. Skumt, tyckte snygg-Judd Nelson/Bender. Och jag höll såklart med. Fast lite nyfiken blev jag allt. Så småningom slog Japantrenden till med besked även i Sverige och det blev allt lättare att hitta trevliga sushiställen. Jag  minns att jag inte var överimponerad första gången jag provade, men allteftersom lärde jag mig att uppskatta smakerna.
Nuförtiden kan jag inte tänka mig att vara utan en portion sushi lite då och då. Det kan nog inte Judd Nelson heller.

11-bitars Daimyo från Maguro i Malmö.
Här får man välja alldeles själv, vilket är tur eftersom jag ännu inte blivit sofistikerad nog att inse tjusningen med rå vitfisk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar