fredag 12 november 2010

Kladdkaka med stort K

Det finns hur många varianter som helst på kladdkaka, jag har t o m sett att det utlysts nationella recepttävlingar kring denna klassiker.  Jag älskar mitt välanvända recept som är pålitligt och ger en gudomligt god kompakt chokladdröm!  Dessutom går den att variera; dubblera/halvera, ge extra smak och struktur från nötter av olika slag, toppa med en chokladglasyr (fantastisk med mintchoklad efter lätta fiskrätter), klicka smeten i små aluminiumformar för portionskakor t ex vid picknickar även om man garanterat måste ta med fler än antalet vänner. Dessutom kan den göras ett par dagar i förväg.  Den fungerar också jättebra att frysa, servera kall eller rumstempererad, stapla  i kylen  –   alltså en otroligt praktisk och lätthanterlig  kaka!




Gott och snyggt med pistaschnötter i kladdkaka

Smält 300 g smör på ganska svag värme och bryt ner 200 g god mörk choklad i bitar så att allt smälts ihop till en blank sås som får svalna lite. Vispa under tiden 4 ägg med 4,5 dl strösocker till ett tjockt fluff. Sikta ner 3 dl vetemjöl tillsammans med 2 tsk vaniljsocker  och en liten nypa salt i äggfluffet och rör ihop. Rör ner chokladsmöret, blanda ordentligt och häll sedan ner smeten i en form med avtagbara kanter (ca 21 cm i diameter, behöver inte smörjas innan). Grädda mitt i ugnen, 200° i knappt 25 minuter och låt svalna i formen. Väljer man att göra småformar räcker smeten till 25-30 st och det räcker med 12 minuter i ugnen. Jag tycker att kakan är allra godast kylskåpskall när den är härligt kolaseg.  

Ute i kylan har nästan alla löv blåst ihop i stora våta högar. Jag gör en stor kopp te, sätter mig i mitt varma kök med en tallrik ljuvlighet och njuter...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar