måndag 6 augusti 2012

Norrländskt halvfruset

Häromdagen skulle jag komma på en bra dessert. Vi hade en påse hjortron i frysen, fådda av plockaren själv. Först hade jag planer på att bara värma dem med socker och servera till vaniljglass. Sedan dök en idé om semifreddo upp, kändes som ett lite lättare och fräschare alternativ. Efter en stunds surfande på receptinspiration blev det så här:
Hjortronen kokade ihop med nästan motsvarande mängd socker. Jag tog ungefär 3 dl åt sidan för att svalna efter en liten stund (och lät resten koka lite till, fick två burkar ljuvlig hjortronsylt!)
4 ägg delades i gulor och vitor som vispades på varsitt håll. Gulorna blandades sedan med hjortronen.
3 dl vispgrädde vispades och blandades sedan med 4 dl tjock turkisk yoghurt. (Vid det här laget var skålarna många och det var uppenbart att det skulle bli en del disk...) Hjortron/äggkrämen rördes ner i gräddyoghurten och till sist vändes äggvitefluffet ner. Jag hällde smeten i en vanlig springform och frös in den. I efterhand kom jag på att det hade varit ganska praktiskt att använda enportionsformar istället, det kan det få bli nästa gång! En timme innan dessertdags åkte semifreddon fram för att bli lite lagom just halvfrusen. Jag var ganska nöjd med mitt första försök på denna efterrätt, god och fräsch med mycket hjortronsmak! Ska göras fler gånger och om det nu inte landar fler påsar med det norrländska guldet i min frys ska jag testa björnbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar