måndag 30 juli 2012

Muffins

Eller cupcakes, vilket man nu än kallar dem, är det ett snabbt sätt att fixa fika med lite guldkant på. För länge sedan hittade jag ett recept som nu använts i mitt kök massor av gånger, alltid med säkert resultat.
Vispa 2 ägg och 2 dl strösocker till tjockt fluff.
Sikta ner 3 dl vetemjöl blandat med1,5 tsk bakpulver och valfri smaksättning .
Blanda ihop.
Smält 50 g smör och tillsätt 1,25 dl mjölk. Värm upp smörmjölken ordentligt och blanda sedan ner i resten av smeten.

Fördela i 12 stora muffinsformar, jag ställer dem alltid i ett muffinsbleck, och grädda i 200 grader i mitten av ugnen i 12 minuter.

De blir goda med vaniljsocker, bär, kakao, citron- och/eller apelsinskal eller med vad man nu vill att de ska smaka. Jag tog kardemumma idag eftersom jag älskar det.
Och så blev det en omgång med choklad också, när allt ändå var framme och goda vänner är på ingång.

Kladdade ihop frosting också, premiär för mig! Kardemummamuffinsarna fick med hallonsmak och chokladmuffinsarna med, eh, chokladsmak. Tänkte först dra ner lite flingsalt i den sistnämnda, men provar det en annan gång istället eftersom jag hittade polkaströssel i en låda och jag är lite inne på mint och mynta nu.

Frostingen vispades ihop av 75 g mjukt smör, 4,5 dl florsocker och 150 g philadelphiaost. Rörde ner tinade hallon i hälften och någon matsked kakao i resten. Det är ganska varmt idag och frostingen kändes för lös för att kunna uppföra sig i en spritstyll, så jag la bara på en klick med tesked på varje muffin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar