söndag 19 juni 2011

Flädertider




Flädersaft... Inte så lite lyxigt att ha till hands en solig sommardag! Eller i en gofsig drink med gin en varm kväll när vänner samlas, näsorna är lite solkyssta och man lagar en god middag tillsammans. Jag har aldrig gjort någonsomhelst saft själv, men häromdagen när jag cyklade förbi flera blommande fläderbuskar i backarna bakom vårt hus plockade jag med mig en hög vackra klasar.






När jag kom hem sökte jag runt bland en massa recept, konsulterade svärmor, bad min man om att sticka iväg för att köpa socker och citronsyra och hade rätt som det var en stor kastrull full av blivande saft i kylen. Den innehöll ungefär 50 blomklasar, med de grövsta stjälkarna bortklippta varvade med fyra vältvättade och tunt skivade citroner och ett kilo strösocker. Ytterligare ett kilo socker och sextio gram citronsyra löstes upp i två och en halv liter sjudande vatten  som sedan hälldes över blommor och citroner. Doftade ljuvligt! Nu ska man bara vänta ungeför tre dagar innan saften silas ren och hälls burkar som sedan ska förvaras i frysen som en slags Slush puppy de luxe. När man blir lite sugen tar man bara och skedar upp så mycket som behövs och späder med valfri vätska till lagom styrka.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar